Selasa, 18 September 2012

Oh My Malaysia Highway Signboard - Zhulian

Last weekend masa drive on Utara Selatan Highway Plus (Penang - Alor Star), saja aku dok perhati dan fikirkan Design Signboard yang digunakan. Gambaran keseluruhan aku boleh katakan Design Signboard Highway Malaysia perlukan banyak pembaharuan. 

Hanya terfikirkan untuk menjadi pengkritik tidak bergaji, aku hanya bagi pandangan ikhlas mengenai Signboard Highway kita.


a. Signboard Zhulian

(1) Kombinasi warna yang digunakan dengan percikan bunga api pesta nampaknya tidak menyerlah dengan warna krim putih serta hitam kelabu dan percikan api berwarna oren. Daripada sekilas pandang seperti sigboard buruk. Jumlah warna yang digunakan adalah sebanyak 7 warna dan ini menjadikan signboard ini bertaraf Tadika Kemas dan Perpaduan. Setiap kombinasi warna adalah tidak kena pada mata yang memandang.

(2) Mesej ke 50 seperti agak tenggelam dengan warna yang digunakan. Namun aku lebih berminat untuk mempersoalkan apakah relevan untuk terlalu bercita-cita tinggi untuk meraikan sesuatu lebih awal daripada usia. Ya aku setuju untuk menunjukkan Zhulian telah berusia 50 tahun yang mana setiap syarikat mengimpikan status berpengalaman tetapi tidakkah angka 25 tahun itu sudah cukup bermakna jika dikira pada tahun semasa 2012? 

Aku juga bersetuju jika signboard ini bertujuan untuk orang bercakap dan berbincang mengenai Zhulian kerana angka 2039 (3), mungkin orang akan tertanya-tanya tetapi pada akhirnya orang akan ketawa dengan lawak jenaka ini. 

Pro : Mesej yang digunakan tidak terlalu banyak, pada kelajuan biasa 80-120 km/jam pemandu kereta masih sempat membacanya, lebih-lebih lagi terdapat hingga 3-4 signboard Zhulian sepanjang perjalanan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan