Rabu, 29 Ogos 2012

Right Food At Right Time

Aku terjumpa kajian tentang biologi dan ritma badan manusia yang mensarankan agar apa kita perlu makan pada masa yang sesuai dan kenapa...!!!...Menarik untuk dikongsi.
7-8 am : Eat Breakfast
Masa yang paling sesuai setelah kita buat regangan dan yoga atau senaman ringan
10 am : Have a Snack
Pada waktu ini, badan menggunakan 20% daripada glukosa di dalam otak kita, so kita digalakkan untuk makan karbohidrat kurang lemak seperti pisang untuk ’top up’ balik glukosa tu.
1 pm : Eat Lunch
Paras tenaga masa ni dah semakin berkurang. Itulah pasal kalau kita tidak lunch, badan akan memerlukan lebih banyak tenaga (kita akan lapar nak makan KFC dan nasi Kandar)
2-3 pm : Have a Snack
'Glucose levels plummet in a post-lunch dip'. Some cashew nuts, plain popcorn, or a dried or fresh fruit will get you back on track (Aku tak tahu la Melayunya….kalau tahu bagitahu ok…?)
4-6 pm : Do WorkOuT
Masa ni otot-otot kita panas membara, kecergasan kita membuak-buak, so kita digalakkan untuk bersenam ringan atau berat dan jangan tidur petang ... !!!
5-7 pm : Eat an evening MeAL
Selepas waktu ini, kita akan dipaksa makan lebih oleh badan untuk rasa kenyang. So makanlah waktu ini, sempatlah perut korang men’digest’kan makanan tu sampai korang tidur.
7-9 pm : Eat a Bedtime snacK
Bukan makan snack atas katil. Pilihlah yang mempunyai asid amino tryptophan yang tinggi macam pisang dan cheese (light-light only).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan